« 横浜山手西洋館めぐり | Main | 香炉庵 »

April 15, 2009

明治のチョコレート

先日の洋館めぐりで、ちょっとおもしろいものを見つけました。展示資料には、その館や山手に関係する人の写真や説明があるのですが、その中に、フランスの詩人で外交官のポール・クローデルさんという方のことがありました。
I found something interesting in one of the western style building the other day. There were old pictures and explanation about the building and people related to it. Among them I found a French poet and diplomat Paul Claudel.

もちろん(?)私は知らなかったけど、カールおじさんに言ったら一発でわかった。有名人なのか。。。お姉さんがカミーユさんといって、彫刻家でロダンの愛人でもあったとか。そのお姉さんのジャポニズムに影響されてか、親日家だったそうで。その方が横浜のインターナショナルスクールの文集に寄稿したというものに、「明治のチョコは芸術そのものだ」(フランス語原文は分かりませんでしたgawk)とありました。そういえば、カールおじさんのパパ(チョコ愛好者)も、明治のチョコおいしい!って言ってたなぁと思い出しました。私も大好きwink
I didn't know about him but when I asked Carl he immediately recognized him, so he must be famous. His big sister was Camille, who was a sculptor and also had an affair with Rodin. Maybe he was influenced by his sister's Japonism, he was fond of Japan. There was an article he wrote for an year book of one of the international schools in Yokohama telling "Meiji chocolate is an art"(I'm not so sure about the original French description:p). It reminds me of Carl's papa who also likes the chocolates by Meiji. I like them very much, too!

Image220

|

« 横浜山手西洋館めぐり | Main | 香炉庵 »

「旅行・地域」カテゴリの記事

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/40369/44677796

Listed below are links to weblogs that reference 明治のチョコレート:

« 横浜山手西洋館めぐり | Main | 香炉庵 »